Булінг (цькування) – дії учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному чи сексуальному насильстві. такі дії вчиняються щодо дитини чи дитини щодо інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого може бути заподіяна шкода психічному чи фізичному здоров’ю потерпілого. Булінг може бути також із застосуванням засобів електронних комунікацій.
ЮНІСЕФ робить булінг (від англ. to bull – переслідувати) як небажану агресивну поведінку дітей шкільного віку, яка є необхідною для виховання дитини іншою дитиною чи групою дітей з призначенням приниження, залякування та демонстрації сили.
У жовтні 2024 року Міністерство освіти і науки України запустило новий інструмент на сайті АІКОМ, який дозволяє учням і батькам швидко зареєструватися про випадкові булінгу.
https://aikom.iea.gov.ua/bullying/help
Детальніше в анімаційному відео «Як повідомити про булінг?»
Як реагувати на булінг: законодавче роз’яснення від МОН
- План заходів , спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цюкуванню) в закладі освіти.
- Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяви про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти Детальніше Зразок заяви
- Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) у закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування). Детальніше
- Відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування) Детальніше
5.Відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування) Детальніше
6.Наказ №142 від 02.09.2025 «Про затвердження Порядку подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяви про випадкові буллінгу (цькування) та порядок реагування на випадкові буллінгу (цькування) на 2025/2026 н.р. Детальніше
7.Наказ №143 від 02.09.2025 «Про створення постійної діючої комісії з розгляду питань булінгу(цькування) серед учасників освітнього процесу 1-11 класів КУ Сумська ЗОШ №18 СМР» Детальніше
8.Результати моніторингу стану антибулінгової профілактичної роботи педагогічного колективу серед здобувачів освіти 1-11 класів КУ Сумська ЗОШ №18 СМР за І семестр 2024/20245 навчального року Детальніше
9.Наказ № 96 від 29.08.2025 ” Про затвердження Положення про запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в КУ Сумська ЗОШ № 18 СМР” Детальніше
Практичні поради з виявлення та нейтралізації негативного впливу кібербулінгу на дитину.
Кібербулінг або інтернет -мобінг – це сучасна форма агресії, яка набула поширення з появою мобільних телефонів, Інтернету. Будь-які її форми мають на меті дошкулити, нашкодити чи принизити людину дистанційно, без фізичного насильства (на відміну від булінгу ). «Зброєю» булера залишаються соціальні мережі, форуми, чати, мобільні телефони тощо.
На жаль, така форма збирання набирає всі більші обертів. Часто діти не розуміють, як можуть захиститися від кібербулінгу. Більш того, вони самі часто не розуміють, як себе поводити і чим захистити дитину. А якщо врахувати зростання негативу в Інтернеті, декому може здатися, що з проблемою нереально впоратися.
Причини кібербулінгу
Причина у багатьох агресіях, вона може бути вмотивованою чи непередбачуваною. У реальності чи в Інтернеті практично однаково розкриваються стосунки «агресор-жертва». Механізм їх взаємодії фактично ідентичний. Так само часто ворожнеча з реального світу переходить у віртуальний. Діти можуть знати, хто знущається над ними в інтернеті. Булінг сьогодні стає кібербулінгом.
Але найстрашніше те, що нападати можуть незнайомці, які переслідують свої мерзенні цілі. В Інтернеті дуже просто бути анонімним, що має шанс стати жертвою знущання, бо анонімність забезпечує безкарність.
Залякування може відбуватися в будь-яку годину доби та в будь-якому місці. Найгірший сценарій, коли це трапилося в момент самотності дитини. Адже може здатися, що виходу немає.
Різновиди кібербулінгу
Використання особистої інформації – викрадання паролів із приватних сторінок, електронна пошта для подальших загроз чи розповсюдження спаму.
Анонімні погрози – анонім надсилає листи погрозливого змісту вільного або цілеспрямованого характеру, особлива ознака – наявність ненормативної лексики та грубої мови.
Телефонні дзвінки з мовчанням . Не тільки погрози лякають. Мовчання чи жахання в слухавку бентежать дитину, вона не знає, як і, головне, від чого потрібно захиститися.
Переслідування – це може бути елемент фізичного переслідування, залякування досягається шляхом розсилки повідомлень на електронну пошту чи телефон. Шкідники можуть збирати інформацію про жертву, слідкуючи за її повідомленнями в соцмережах – фото, селфі з місця подій, розповіді про своє життя.
Увага! Свідомо та відповідально оцінюйте все, що викладаєте в мережі! Все може бути використаним проти вас.
Тролінг – розміщення провокаційних повідомлень у мережі для привернення уваги та підвищення активності, що може спричинити конфлікт (флеймінг).
Хепі-слепінг ( happy slapping ) – насильство заради розваги, актуальне здебільшого для фізичного цкування, проте в інтернеті також актуально, коли мова йде про моральне насильство. Яскрава особливість – звичка знімати насильство на камеру для подальшого розповсюдження в мережі.
Сексуальні посягання – з появою в Інтернеті сексуальні збочення вийшли на новий рівень. Педофіл, замаскувавшись під фейковим ім’ям чи прикинувшись до другого батька, може запросити дитину на зустріч чи вивідати в її час та місце, коли вона буде сама.
Якити ознаки кібербулінгу
Кібермоббінг має кілька проявів, один з яких не можна ігнорувати:
- відправка погрозливих та образливого змісту текстових повідомлень;
- розповсюдження (спам) відео та фото порнографічного характеру;
- тролінг (надсилання погрозливих, грубих повідомлень у соціальних мережах, чатах чи онлайн-іграх);
- демонстративне видалення дітей зі спільнот у соцмережах, з онлайн-ігор;
- створення групи ненависти до конкретної дитини;
- пропозиція проголосувати за чи проти когось у образному опитуванні;
- провокація підлітків до самогубства чи понівечення себе (групи смерті типу “Синій кіт”);
- створення підробних сторінок у соцмережах, викрадання даних для формування онлайн-клону;
- надсилання фотографій із відвертим зображенням (як правило, дорослі надсилають дітям);
- пропозиції до дітей надсилати їх особисті фотографії відвертого характеру та заклик до сексуальних розмов чи переписок за допомогою месенджерів.
Якщо дитина потерпає від знущання кібербулера, вона буде дуже складно зізнатися у цього батька чи ще комусь. На це є декілька причин:
- страх, що дорослі не розуміють сенсу проблеми;
- страх бути висміяним через буцімто незначну проблему;
- страх бути покараним чи що постраждає хтось рідний за «донос» на булера, особливо, якщо цькування зайшли далеко і дитина під контролем агресора;
- страх з’ясувати, що «сам винен» і знущання справедливо справедливі.
Як бачите, в основі всіх причин мовчання лежить страх за себе чи близьких. У свою чергу це є наслідком заниженої самооцінки.
Боротьба з кібербулінгом ускладнює безкарність в інтернет-просторі, коли кожен може видати себе за будь-якого, не відповідаючи за наслідки дій. Найкраще, що можуть зробити батьки та вчителі – виховувати у дитини упевненість у собі, розказувати їй про небезпеку, будувати довірливі відносини. Тоді у виникненні резолюцій такої негативної ситуації хлопчик чи дівчинка відразу ж звернулися за допомогою до дорослих, або ж не реагували на негатив.
Пам’ятка для педагогів та батьків для захисту від кібербулінгу
Здійснюйте батьківський контроль . Робіть це обережно з оглядом на вікові особливості дітей (для молодших – обмежте доступ до сумнівних сайтів, для старших – час від часу переглядайте історію браузера).
Захищайте від передачі інформації в мережі . Поясніть, що є речі, про які не говорять зі сторонніми: прізвище, номер телефону, адреса, місце та час роботи батьків, відвідування школи та гуртків – мають бути збережені в секреті.
Навчіть критично ставитися до інформації в Інтернеті . Не все, що написано в мережі – правда. Якщо є сумніви в достовірності – хай запитує у старших.
Розкажіть про правила поведінки в мережі . В Інтернеті вони самі такі, як і в реальності, зокрема, повага до співрозмовників.
Станьте прикладом . Оволодійте навичками безпечного користування Інтернетом, використовуйте його за призначенням, і ваші діти роблять так само.






